Veldig mange av de jeg har snakket med både før, under og etter praksisen har hatt spørsmål om hvilket språk det snakkes i barnehagen. I Sør Afrika er det hele 11 offisielle språk. Undervisnings språket i barnehagen er engelsk, men dette betyr ikke nødvendigvis at barnas morsmål også er engelsk. Teacher Lauren brukte både engelsk, xhosa og afrikaans aktivt i klasserommet slik at alle kunne forstå. Flere av sangene vi sang i klassen ble sunget både på engelsk og afrikaans. Som jeg har nevnt tidligere var afrikaans utviklet fra det gamle nederlandske språket, forenklet med flere lokale språk fordi folket ikke ønsket å bruke språket til undertrykkerne sine.
Many of those I've talked to before, during and after the practice has had questions about which languages are spoken in the k.g. In South Africa there is a total of 11 official languages. The teaching language is English in kindergarten, but this does not necessarily mean that the children's mother tongue is also English. Teacher Lauren was using English, Xhosa and Afrikaans actively in the classroom so that everyone could understand. Several of the songs we sang in class was sung in both English and Afrikaans. As I have mentioned previously the Afrikaans language was developed from the old Dutch language, simplified with several local languages because the people did not want to use the language of their oppressors.
I min klasse hadde vi to barn som så og si ikke sa et ord på engelsk iløpet av hele praksisperioden, grunnen til dette vet jeg ikke men det virket som om de forstod språket men bare lot være å bruke det. Disse to barna snakket xhosa som er en av de mest utbredte språkene i Sør Afrika, av kjente personer i SA er også Nelson Mandela av xhosa bakgrunn. En av særtrekkene ved xhosa i forhold til mange andre språk er den såkalte "klikkingen", dette er noe man enkelt legger merke til når noen snakker språket.
In my class we had two children who almost did not speak a word in English during the entire practice period, the reason why I do not know but it seemed as if they understood the language but just decided not to use it. These two children spoke Xhosa, one of the most widespread languages in South Africa, of famous people in SA are Nelson Mandela of the Xhosa background. One of the characteristics of Xhosa compared to many other languages are the so-called "clicks ", this is something you easily notice when someone speaks the language.
En av disse jentene som kun snakket xhosa fikk jeg et veldig godt forhold til, etter hvert sluttet jeg rett og slett å snakke engelsk til henne og snakket istedet norsk. Det som var utrolig morsomt var at de første ukene sa hun så å si ingenting verken på sitt morsmål eller noen andre språk, men da jeg startet å snakke norsk til henne åpnet hun seg å vi kunne ha lange samtaler på norsk og xhosa. Vi hadde selvfølgelig ikke peiling på nøyaktig hva man sa til hverandre, men vi klarte fint å gjøre oss forstått. Etter hvert som ukene gikk overrasket hun virkelig da hun plutselig en dag kunne be om "toilet paper" og si "I love you", og gjennom hele praksisen var det stortsett bare det hun sa til meg på engelsk.
One of those girls who only spoke Xhosa, I got a very good relationship with, eventually I stopped to speak English to her and instead spoke Norwegian. What was really funny was that the first few weeks, she said almost nothing either in their native language or any other language, but when I started to speak Norwegian to her, she opened up to us to have long talks in the Norwegian and Xhosa. Of course we had no idea exactly what we said to each other, but we did good making ourselves understood. As the weeks went by she really surprised me when she suddenly one day was able to ask for "toilet paper" and say "I love you", and throughout the practice, that was mainly what she said to me in English.Men det var ikke bare noen ord på engelsk denne jenta lærte seg iløpet av disse ukene, den siste uka i barnehagen kunne hun si navnet på øye, øre, nese, munn, kinn, hår, tå fot, hand, arm og hake på norsk!:) Dette hadde vi det utrolig morsomt med hver eneste dag, jeg prøvde å lære henne ordene på norsk og hun prøvde å lære meg ordene på xhosa.
But it was not just a few words in English this girl learned during these weeks, the last week of kindergarten, she could say the name of the eye, ear, nose, mouth, cheeks, hair, toe, foot, hand, arm and chin in Norwegian :) we had great fun with it every day, I tried to teach her words in Norwegian and she tried to teach me words in Xhosa.
På mandagen i uka som var fikk jeg ansvaret for å ta tellingen og fargene med barna. Denne jenta var en barna som jeg og Lauren valgte ut til å øve på tellingen siden vi hadde fått god kontakt iløpet av ukene som hadde vært. Som vanlig satt vi i en stor ring på matten, og jeg fant frem ti tusjer istedet for de klossene de vanligvis bruker slik at de kunne gjøre det litt annerledes. Da jeg først sa at det var hennes tur å telle var det tydelig at hun var skeptisk og kanskje litt redd, jeg tror ikke jeg kan huske å ha sett henne valgt ut til noe lignende tidligere iløpet av ukene jeg var der. Jeg betrygget henne om at det ikke var farlig og at jeg kom til å støtte henne hele veien. Jeg startet forsiktig One, Two.. mens hun gjentok etter meg. Deretter tok hun forsiktig over mens jeg telte sammen med henne høyt foran hele klassen til ti. Helt utrolig å se hvor mye disse barna kan om de bare får muligheten til å vise det:) Jeg er så stolt!<3
On Monday of the week that I was responsible for doing the counting and the colors with the children. This girl was one child that Lauren and I chose to practice the counting since we had had good contact during the weeks that passed. As usual, we sat in a large ring on the mat, and I found out ten markers instead of the blocks they usually use so that they could do it a little differently. When I first said it was her turn to count, it was obvious that she was skeptical and maybe a little scared, I do not think I can remember having seen her selected for something like this before during the weeks I was there. I reassured her that it was not dangerous and that I would support her all the way. I started continued gently One, Two .. while she repeated after me. Then she gently while I counted with her out loud in front of the class up to ten. Totally amazing to see how much these children know if they only get the opportunity to show it :) I'm so proud! <3
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar