Nå er vi endelig kommet oss igang med selve praksisen i sos barnehagen. Allerede har de to første dagene gått unna i en rasende fart! Har vært litt avventende med å si så veldig mye om barnegruppa og barnehagen til nå siden det er mye som ikke har vært avklart og fortsatt ikke er avklart. Det er for eksempel veldig mange seine innmeldinger slik at den endelige barnegruppa er ennå ikke fastsatt.
Hey everyone!
Now we finally got us started with the practice in sos kindergarten. Already, the first two days passed away at a furious pace! I have been a little reluctant to say much about the group of children and the kindergarten until now because there is much that has not been clarified and is still not clarified. For example, many late enrollments so that the final group of children is not yet determined.
Barnehagen i SOS Childrens Village ligger ca 10 km utenfor sentrum av Cape Town i et område som heter Thornton. I barnehagen er det totalt ca 80 barn. 25 av dem kommer fra SOS-village, de resterende ca. 60 er fra ulike områder i Cape Town. SOS landsbyen ligger i et industriområde, og en del foreldre som arbeider der, har barna sine i SOS barnehagen. Barnehagen ligger ikke langt fra townshipet Langa.
SOS-barnebyens barnehage har 4 pedagogiske ansatte, deriblant en ergoterapeut. I tillegg er det diverse andre ansatte i forbindelse med drift (kjøkken, renhold med mer). Aysha har vært leder siden juli 2010, og er utdannet førskolelærer. Hun leder personalmøter som holdes en gang per uke, hver Torsdag. Barnehagen har i tillegg ofte ”volounteers” (fra ulike organisasjoner fra Tyskland, Irland, Skottland, USA). Og har for øyeblikket en mann ved navn Julius (19) fra Tyskland som hjelper til i barnehagen og i landsbyen. Barnehagen tar også i mot studenter i praksis fra Cape Town College of Education.
Barnehagen har fire avdelinger: The parrots (3-4 år), The peacocks (5-6), The Eagles(5-6 år) og The Owls(4-5 år). Barnehagen er multikulturell, det vil si at en har mål om å rekruttere barn med ulike språk og bakgrunn. Barnehagens pedagogiske profil: læring gjennom lek, og prøver å trekke inn familiene inn i det pedagogiske arbeidet.
Organisering av dagen:
Barnehagens åpningstider er fra 07.30 til 16.30.
07.30-09.00: forskjellige aktiviteter som puslespill, tegning, leire, lek med mer.
09.30- 10.30: temabasert læring (akkurat nå ”Me, I am special”)
Etter det er det spising og diverse aktiviteter inne og ute.
The kindergarten in the SOS Childrens Village is located about 10 km outside the center of Cape Town in an area called Thornton. In the kindergarten, it is a total of approximately 80 children. 25 of them coming from the SOS village, the remaining approx. 60 are from different areas in Cape Town. The SOS village is located in an industrial area, and some parents who work there, have their children in the SOS kindergarten. The kindergarten is located not far from the township Langa.
The SOS children the kindergarten has 4 teaching staff, including an occupational therapist. In addition, various other employees in connection with the operation (kitchen, cleaning, etc.). Aysha has been the leader since July 2010 and holds a preschool teacher degree. She leads the staff meetings held once a week, every Thursday. The kindergarten has also often "volounteers" (from different organizations from Germany, Ireland, Scotland, USA). And currently have a man named Julius (19) from Germany to help in the kindergarten and in the village. The kindergarten also accepts students in practice from Cape Town College of Education.
The kindergarten has four departments: The parrots (3-4 years), The Peacocks (5-6), The Eagles (5-6 years) and the Owls (4-5 years). The kindergarten is multi-cultural, that is, having the goal to recruit children with different languages and backgrounds. Kindergarten educational profile: learning through play, and try to involve their families into the educational process.
Organisation of the day:
The pre-school hours are from 07.30 to 16.30.
07.30 to 09.00: various activities such as puzzles, drawing, clay, games and more.
09.30-10.30: theme-based learning (right now "Me, I am special")
After that it is eating and various activities inside and out.
Barnehagens uteområde. The pre-school outdoor area. |
Barnehagen har en rekke spesielle utfordringer ettersom mange av barna er foreldreløse eller er vanskeligstilte på andre måter. Mange av barna klarer likevel å forholde seg greit til regler og normer. Lederen legger likevel ikke skjul på at flere av barna kommer fra hjem hvor narkomani, alkoholisme og seksuelle overgrep er relativt vanlig, noe som avspeiler seg i barnas atferd. De ansatte i barnehagen arbeider for å forholde seg til disse utfordringene på en måte som ikke gir barna opplevelsen av å få negative reaksjoner. Å bygge opp selvfølelse, mestring og selvtillit er viktige mål for dette arbeidet. Dette er naturlig nok utfordrende, og stiller store faglige og menneskelige krav til både leder og ansatte.
The kindergarten has a number of special challenges because many of the children are orphans or disadvantaged in other ways. Many of the children still manage to relate easily to the rules and norms. The leader nevertheless made it clear that several of the children come from homes where drug abuse, alcoholism and sexual abuse is relatively common, which is reflected in their children's behavior. The kindergarten is working to deal with these challenges in a way that does not give children the experience of getting negative reactions. To build self-esteem, mastering and self-esteem are important goals for this work. This is naturally very challenging, and makes great professional and human requirements for both leader and employees.
På fredagen da vi var på møtet med Ayesha fikk vi gått innom en del av det praktiske og vi fikk også vite litt generellt om barna, foreldrene og de andre ansatte. Det endelige antallet barn i barnehagen er ennå ikke fastsatt, men av ca 80 + kommer 25 av barna fra SOS barnebyen. Selv om største delen av barna i barnehagen ikke er foreldreløse, er det en svært stor andel av barna som regnes som "sosial orphants", altså barn som har foreldre eller foresatte, men som på en eller annen måte ikke blir tatt vare på. I forhold til barn med spesielle behov er kontrastene store i forhold til norske barnehager. I Norge kan man kanskje regne med 1-2 barn i en barnehage med spesielt vanskelige bakgrunner og hjemmeforhold. Mens her er det heller omvent, hvor 1-2 barn kanskje ikke er påvirket av fullt så problematiske forhold som resten av barnegruppa. Det var utrolig sterkt å høre på Ayesha om de mange ekstreme situasjonene flere av disse barna har vært utsatt for. Man kan trygt si at vi satt der alle fire med en stor klump i halsen og beit tilbake tårene..
On Friday when we were at the meeting with Ayesha we had gone through some of the practical and we also learned a bit in general about the children, parents and other staff. The final number of children in kindergarten is not yet determined, but of about 80 + are 25 of the children from The SOS Children's Village. Although the majority of children in the kindergarten are not orphans, it is a very high percentage of children who are considered "social orphants", children who have parents or guardians, but that in some way are not being taken care of. In relation to children with special needs there are great contrasts in relation to Norwegian kindergartens. In Norway, one might expect 1-2 children in a kindergarten with a particularly difficult backgrounds and home conditions. While here, it is rather reversed. 1-2 children may not be greatly affected by the problematic issues which the rest of the group of children face. It was incredibly difficult to listen to Ayesha about the many extreme situations many of these children have been exposed. One can safely say that we sat there all four of us with a big lump in the throat and bit back the tears ..
Alt i alt har det for meg vært to veldig flotte dager så langt. Jeg har brukt en del tid på å komme inn i rutinene, lære meg navnene til barna og rett og slett tilpasse meg til de reglene og metodene de bruker her. Veldig mye er likt, men det er selvfølgelig også ting som gjøres på veldig ulike måter i forhold til hjemme. Jeg ble plassert i en 3-4 års gruppe som kalles The parrots (pappegøyene) og vår lærer heter "teacher Lauren". Hver avdeling har 1 lærer på ca 20 barn, og de ferreste har assistenter. Så naturligvis er terping på regler spesielt viktig for disse lærerne. Selv om det ikke er alt som vi hjemme ville kalt å bruke tiden effektivt, slik som det at barna til en hver tid må sitte med beina i kryss på gulvet under samlingene er noe jeg i hvertfall ville lurt litt på hvorfor det faktisk er en regel. Men dette har jeg faktisk ikke fått spurt om så kanskje det er noe som jeg ikke har tenkt på til nå?
Men det er også veldig mange av regler som fungerer veldig bra, slik som reglen hvor læreren starter og barna svarer og gjør bevegelsene til"Hands in your..lap, ears..open, eyes on..teacher, mouth..closed, we must be..quiet". I tillegg er læreren ekstremt god på begrepslæring med disse 3-4 åringene. Siden de nettopp har startet opp igjen etter sommerferien bruker de mye tid på å snakke om rutinene hvordan de stegvis skal gå på do osv. og navnene på alt de bruker.
All in all, it has been for me two very nice days so far. I've spent some time trying to get into the routine, teach me the names of the children and simply adapt to the rules and the methods they use here. Much is similar, although there are also things that are done in very different ways in relation to home. I was placed in a 3-4 years group called The parrots, and our teacher is "teacher Lauren". Each department has a teacher of approx 20 children, and the most of them don't have assistants. So of course, relations and attention on the rules is especially important for these teachers. Although there are not everything that we at home would have called to use their time effectively, such as that the children most of the time have to sit with legs crossed on the floor during sessions, this is something I certainly would have wondered a little of why it's actually is a rule. But then again I haven't found the time to ask about this yet so maybe there is something i haven't thought of by now?
But there are also many of the rules that works very well, so that rule where the teacher starts and the children respond and make the movement of "Hands in your lap .., .. ears open, eyes on .. teacher, mouth closed .., we must be .. quiet ". In addition, the teacher is extremely good at term learning with these 3-4 year olds. Since they have just started up again after the summer holidays they use a lot of time talking about how the procedures step by step to go to the bathroom, etc. and the names of everything they use.
The children eat breakfast which they have with themselves at lunch. Although it is not the large portions they get to eat for lunch in relation to va I've seen in Norwegian kindergartens, but then again they actually get hot lunch every day. Before every meal they say a prayer to God and give thanks for the food. They also sing Father Jacob in three languages, Solveig and I have added that the Norwegian version aswell: Amazingly the version in Afrikaans and Norwegian are incredibly similar. So similar that we actually first thought that they knew it in Norwegian as well.
På afrikaans / in afrikaans
Vaker Jakob, Vaker Jakob,
Slaap jy nog? Slaap jy nog?
Hoor hoe lui die kerkklok, Hoor hoe lui die kerkklok,
Ding dong dell, Ding dong dell.
Slaap jy nog? Slaap jy nog?
Hoor hoe lui die kerkklok, Hoor hoe lui die kerkklok,
Ding dong dell, Ding dong dell.
På norsk/ In norwegian
Fader Jakob, Fader Jakob,
Sover du? Sover du?
Hører du ei klokken? Hører du ei klokken?
Ding, dang, dong, Ding, dang, dong
Sover du? Sover du?
Hører du ei klokken? Hører du ei klokken?
Ding, dang, dong, Ding, dang, dong
Christina og barnehagens skilpadde, "Speedy". Christina and the kindergartens turtle, "Speedy". |
I have learned some new songs and rhymes already which is great fun! Today I got one stuck on my mind .. Is it good to have expanded the repertoire!
Two bee's in the garden
Two little bee's in the garden.
Sipping nectar from the vines.
One little bee said to the other little bee:
Is your pompom bigger than mine?
Is your pompom bigger
Is your pompom bigger
Is your pompom bigger than mine?
Two little dickie birds
- Two little dickie birds,
- Sitting on a wall;
- One named Peter,
- One named Paul.
- Fly away Peter!
- Fly away Paul!
- Come Back Peter!
- Come Back Paul!
All in all I'm looking forward to the weeks that awaits:)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar