lørdag 18. februar 2012

Siste dag i barnehagen / last day in kindergarten

Jeg har prøvd i flere dager nå å få meg selv til å skrive dette innlegget for siste dagen i barnehagen, men sannheten er at den siste dagen og dagene siden har vært svært emosjonell og til tider ganske tungt. Siste dagen i barnehagen var helt fantastisk, alle hadde kledd seg ut på bokstaven S i annledningen World Orphan Week (WOW), hvor man forsøker å sette fokus på verdens foreldreløse og forlatte barn ved å gi 5 Rand til en bedre fremtid for barna.

I have tried for days to get myself to write this post for the last day of kindergarten, but the truth is that the last day and the days since have been very emotional and at times quite heavy. The last day of kindergarten was absolutely fantastic, everyone had dressed up with the letter S in the occasion World Orphan Week (WOW), which seeks to focus attention on the world's orphaned and abandoned children by donating 5 Rands to a better future for the children.


Det var skikkelig morsomt å se hvordan flere av barna var helt forandret i kostymene sine, det var mange Spiderman, Superman, Sleeping beauties (Tornerose) Snow White (Snøhvit) og stars (stjerner).

It was really fun to see how many of the children were completely transformed in their costumes, I met alot of Spidermans, Supermans, Sleeping beauties, Snow whites and Stars.


Teacher Lauren "the socialite" and Teacher Christel "the South African Soccer player"
Denne fredagen var det tid for storsamling i uteområdet i midten av barnehagen. Denne samlingen var ganske annerledes enn lignende samlinger jeg har opplevd i norske barnehager. Barna sang flere sanger og de trakk frem barna som hadde hatt bursdag i måneden som var, og ga utmerkelser til de barna i klassene som hadde gjort en ekstra innsats til å forbedre seg selv på ulike områder. Lærerne ropte opp de barna som de syntes hadde utmerket seg og forklarte foran hele barnehagen nettopp hvorfor akkurat det barnet fortjente å få en ekstra oppmerksomhet. Det kunne være alt fra å bli mer selvsikker, å bli flinkere til å kontrollere egen atferd til å hjelpe andre og vise omsorg.

This Friday it was time for a large gathering in the outdoor area in the middle of kindergarten. This gathering was quite different from similar gatherings I have experienced in Norwegian kindergartens. The children sang several songs and they pulled forward all of the children who had had a birthday in the month that passed and sang birthday songs for them. They also gave affirmations to the children in classes that had made an extra effort to improve themselves in different areas. Teachers called up the children who they thought had stood out and explained in front of the kindergarten precisely why the child deserved to get extra attention. It could be anything from being more confident, to be better at controlling their own behavior to help others and show you care.







Under samlingen var det tid for en parade da alle barna gikk frem en om gangen og gjorde noe morsomt mens de ble tatt bilde av i kostymene sine:) Men for enkelte ble det litt for vanskelig og sitte i ro når det er så mye bra musikk! Disse barna har en rytme i kroppen som er fra en helt annen verden:)

During the gathering it was time for a parade, all of the children went forward one at a time and did something funny in their costumes while having their picture taken:) But for some it was simply to difficult to sit still when there was so much great music playing! These children have a rythm in their bodies that is out of this world:)

Everyday I'm shuffelin';)



De Tre Bukkene Bruse/ The Three Billy Goats Gruff

Etter storsamlingen var det tid for et skuespill av det kjente eventyret "De tre bukkene bruse" med meg selv, Åshild og Christina som de tre bukkene, Solveig som det store skummle trollet og Teacher D som forteller:) De tre bukkene bruse skulle gå på stranda for å kjøle seg ned, men for å komme til stranda måtte de over en bru.. Og under brua bodde det et stort å skummelt troll...

After the assembly it was time for an act of the well known fairytale "The Three Billy Goats Gruff" with myself, Åshild and Christina as The Three Billy Goats Gruff, Solveig starring as the big scary troll and Teacher D as the storyteller:)


De tre Bukkene bruse skulle på stranda for å kjøle seg ned, men for å komme til stranda måtte de over en bru.. Og under brua bodde det et stort skummelt troll..

The Three Billy Goats Gruff where going to the beach to cool down, but to get to the beach they had to cross a bridge.. And under the bridge lived a great big scary troll..

Først kom den lille bukkene bruse..men etter mye om og men lot trolle han gå videre..

First came along the smallest Billy Goat Gruff.. but after some thought the troll let the smallest Billy Goat Gruff cross the bridge..

Så kom den mellomste bukkene bruse.. Men også han fikk gå videre mot løfter om en MYE større
bukkene bruse som kommer rett etter..

Then along came the second Billy Goat Gruff.. But also he was allowed to cross the bridge,
by promising that a MUCH bigger Billy Goat will follow shortly after..

Så kom den største, den beste, den kuleste og den mest fantastiske Bukkene Bruse du noen sinne har sett..

Then along came the biggest, the best, the coolest and the most awesome Billy Goat you've ever seen..

Det ble en voldsom kamp med Kung Fu, men den største Bukkene Bruse var så sterk at trollet falt utfor brua,
ned fossefallet og ble aldri sett igjen..

It was a fierce fight with Kung Fu, but the Biggest Billy Goat Gruff was so strong that the troll fell of the bridge,
down the waterfall and was never to be seen again..


Så gikk de tre bukkene bruse videre til stranden for å kjøle seg ned..:)

And then the Three Billy Goats Gruff went on to the beach  to cool down..:)

Og snipp snapp snute, så var det eventyret ute:)

And snip, snap, snout, this story is told out:)

Vi avsluttet me en av sangene som jeg tidligere har lært studentene på universitetet, og som vi alle sammen har lært klassene våre i SOS barnehagen, Aram Sam Sam en versjon fra Tromsdalen hvor jeg kommer fra. Aram Sam Sam er en Afrikansk sang, mer spesifikt fra Marokko. Jeg tror sangen handler om trommerytmer, siden ordene i sangen ikke har en faktisk betydning.

We finished of with one of the songs I've previously taught to my fellow students at the university, and we've all teached to our classes in the SOS k.g., Aram Sam Sam a version from Tromsdalen where I'm from. Aram Sam Sam is an African song, more specific from Morocco, It's about drum beats I think, as the words don't have an actual meaning.

 Bevegelses sangen utføres mens man sitter på knerne
This movementsong is performed while sitting on your knees.


A-ram-sam-sam, a-ram-sam-sam,                (klapp på lårene på ram sam sam, ram sam sam)
                                                                      (clap your thighes on ram sam sam, ram sam sam)

gulli gulli gulli gulli gulli, ram-sam-sam     (På "gulli" En hånd over hode en under haken som om
                                                                      man er en ape og beveg fingrene, klapp på lårene på ram
                                                                      sam sam)

                                                                     (On "gulli" one hand over your head, one under your

                                                                     chin like you're a monkey and move your fingers,
                                                                     clap your thighs on ram sam sam)

A-ram-sam-sam, a-ram-sam-sam,              
(klapp på lårene på ram sam sam, ram sam sam)                                                                     (clap your thighes on ram sam sam, ram sam sam)

gulli gulli gulli gulli gulli, ram-sam-sam    (På "gulli" En hånd over hode en under haken som om man
                                                                     er en ape og beveg fingrene, klapp på lårene på ram
                                                                      sam sam)

                                                                     
                                                                     (On "gulli" one hand over your head, one under your
                                                                     chin like you're a monkey and move your fingers,
                                                                     clap your thighs on ram sam sam)


Allegro, Allegro                                           (På "allegro" løft begge armene å len deg frem og ta i
                                                                     gulvet som om du tilber noe)

                                                                    (On "allegro" lift up both arms and lean forward and touch
                                                                    the floor like you're worshiping something)

gulli gulli gulli gulli gulli, ram-sam-sam  
(På "gulli" En hånd over hode en under haken som om man
                                                                    er en ape og beveg fingrene, klapp på lårene på ram
                                                                    sam sam)


                                                                    (On "gulli" one hand over your head, one under your
                                                                    chin like you're a monkey and move your fingers,
                                                                    clap your thighs on ram sam sam)


Allegro, Allegro                                         (På "allegro" løft begge armene å len deg frem og ta i
                                                                   gulvet som om du tilber noe)

                                                                  (On "allegro" lift up both arms and lean forward and touch
                                                                  the floor like you're worshiping something)


gulli gulli gulli gulli gulli, ram-sam-sam   (På "gulli" En hånd over hode en under haken som om man
                                                                    er en ape og beveg fingrene, klapp på lårene på ram
                                                                    sam sam)


                                                                    (On "gulli" one hand over your head, one under your
                                                                    chin like you're a monkey and move your fingers,
                                                                    clap your thighs on ram sam sam)


A-ram-sam-sam, a-ram-sam-sam,             (klapp på lårene på ram sam sam, ram sam sam)
                                                                   (clap your thighes on ram sam sam, ram sam sam)


gulli gulli gulli gulli gulli, ram-sam-sam 
(På "gulli" En hånd over hode en under haken som om man
                                                                    er en ape og beveg fingrene, klapp på lårene på ram
                                                                    sam sam)


                                                                    (On "gulli" one hand over your head, one under your
                                                                    chin like you're a monkey and move your fingers,
                                                                    clap your thighs on ram sam sam)





Etterpå koste vi oss med litt kjeks og juice som vi hadde kjøpt inn for anledningen:)

Afterwards we enjoyed ourselves with some bisquits and juice that we had brought for the occation:)


Dagen gikk så alt for fort, og etter forestillinga vår over reiste Ayesha seg og sa så mange fine ord til oss, at det var helt umulig å ikke bli utrolig rørt. Mens jeg kjempet tilbake tårene, ga de oss noen helt fantastiske gaver som jeg alltid vil ta med meg, det var virkelig alt for mye!<3

The day passed all to quikly, and after our act was finished Ayesha stood up and gave us so many beautiful words, it was completely impossible not to be moved by this. While I was biting back my tears they gave us some amazing gifts that I will always cherish, it was really all to much!<3
SOS caps, Biltong, fruktgodteri, kortmappe:)
SOS caps, Biltong, fruitcandy, cardholder:)

Jeg fikk også denne nydelige koppen, elsker den!<3
I also got this beautiful cup, I really love it!<3



Men det aller beste var denne<3 Blir helt rørt hver gang jeg ser på den.. tusen hjertlig takk til mine små papegøyer<3

But the very best was this<3 I get so emotional every time I look at this.. To my little parrots thank you so much from the bottom of my heart<3








Portretter av meg (teacher Christel) fra mine Parrots:) Ser du likheten?;)
Portraits of me (teacher Christel) from my Parrots:) Do you see the resemblance?;)
Det som gjorde dagen ekstra trist for min del var at da vi kom ut fra hallen hvor vi hadde skuespillet, var over halve klassen min dratt hjem noe som betydde at jeg ikke fikk sagt farvell til veldig mange av dem:'( I tillegg til at flere av barna var fraværende de siste dagene. Veldig mange av disse barna er SOS barn og gjerne de som jeg hadde knyttet meg mest til, så dette gjorde dagen ekstremt tung for meg. På toppen av dette hadde det vært en rekke alvorlige hendelser med et av barna den siste tiden, og ikke kunne få sagt farvell var rett og slett hjerteknusende. Jeg gråt hele veien hjem og mange timer etter det når tankene begynnte å rulle. Siden vi hadde en avtale med Julius (frivillig i SOS) seinere på kvelden bestemte jeg meg for å bruke tiden frem til da på å skrive brev til alle barna jeg ikke fikk sagt hadet til for å fortelle dem akkurat hvor spesiell de er og hvor glad jeg er i dem alle. Det hjalp i allefall litt å vite at de ikke skulle komme på mandag å tro at jeg hadde dratt uten å si noe som helst til dem, siden jeg vet at mange av mine minste har vondt for å skilles fra andre. Så tusen takk til Uncle Julius som reddet dagen for min del:)

Å ta farvell med lærerene våre var heller ingen enkel sak.. Denne erfaringen har betydd så utrolig mye for meg og jeg kan nesten ikke beskrive hvor evig takknemlig jeg er for alt de har latt oss bli en del av. Disse lærerene gjør en jobb som så mange andre ikke ville engang vurdert å ta, ikke for at lønna er god, men rett og slett for barna. Tilsammen er de 5 lærere på over 80 barn, hvor svært mange er barn med spesielle behov. Det er virkelig ikke hvem som helst som kunne klart og gjøre jobben de gjør så bra og med så begrensede resursser. Jeg er virkelig glad og stolt over å fått lov til å bli kjent med disse fantastiske menneskene<3 De er så inspirerende og virkelige hverdagshelter<3

I går ble jeg spurt om jeg ville vært foruten denne erfaringen nettopp på grunn av de mange utfordringene man kan støte på, men sannheten er at jeg ville ikke byttet dette mot noe som helst. Utfordringene er der uansett om man velger å se dem eller ikke, for min del vil jeg heller være en del av løsningen enn en del av problemet. Disse fantastiske barna og disse modige lærerene har virkelig rørt meg, og vil alltid ha en spesiell plass i mitt hjerte<3


What made ​​the day extra sad on my part was that when we came out of the hall where we had the play more than half of my class had already gone home which meant that I didn't get to say goodbye to a lot of them: '(In addition to that several of the children were absent in recent days. A lot of of these children are SOS children and probably the ones that I had attached myself most to, so this made ​​the day extremely heavy for me. On top of this there had been a number of serious incidents with one of the children in my class recently, and not being able to say goodbye was simply heartbreaking. I cried all the way home and many hours after when thoughts began to surface. Since we were meeting Julius (volunteer in SOS) later in the evening I decided to spend the time until then to write letters to all the children I didn't get to say goodbye to to tell them just how special they are and how much I love them all. It helped at least a little to know that they wouldn't come on Monday thinking that I had left without saying anything to them, since I know that many of my smallest children has difficulties with seperating from people. So thank you to Uncle Julius who saved the day on my part :)

Saying goodbye to our teachers was no easy matter .. This experience has meant so much to me and I can not describe how grateful I am for everything they have let us be a part of. These teachers do a job that so many others would not have even considered taking, not because the salary is good, but simply for the children. Altogether they are five teachers with over 80 children, where a large number are children with special needs. It's definitely not anyone who could manage to do the job they are doing so well and with such limited resources. I'm really happy and proud to have been allowed to get to know these amazing people <3 They are so inspirational and truly everyday heroes<3

Yesterday I was asked if I would have wanted to be without this experience because of the many challenges one can encounter, but the truth is that I would not have traded this against anything. The challenges will be there whether or not people choose to see it, on my part I'd rather want to be part of the solution than the problem. These amazing kids and these brave teachers have really touched me and will always have a special place in my heart <3


Hold it down you SOS warriors, hold it down you SOS chiefs, chiefs, chiefs!<3
Lots of love from Teacher Christel<3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar