mandag 13. februar 2012

Kroppen min / My body

Denne uken startet vi på et nytt tema, kroppen min. Vi har snakket om skjelettet, musklene og blodårene våre. Og det har vært stort fokus på at min kropp, er min kropp og at ingen andre har rett til å ta på eller se på oss uten vår tilatelse.

This week we started a new theme, "my body". We have talked about the skeleton, the muscles and our veins. There has been a great focus on privacy for our body, that my body is my body and nobody is allowed to look or touch us without our permission.


Temabord: kroppen vår
Theme table: Our body




Vi startet dette temaarbeidet med å snakke om hendene våre, hva vi bruker dem til, hvor mange hender og fingre vi har,
og hvor viktig det er at vi tar vare på hendene og hvordan vi holder hendene rene. Her holder jeg på å vise barna hvordan vi må vaske hendene og hvorfor det er spesielt viktig at vi vasker hendene etter vi har vært på toalettet.

We introduced this theme by talking about our hands, what we use them for, how many hands and fingers we've got, just how important it is that we take care of our hands and how we keep them clean. Here I am showing the children how we must wash our hands and why it is especially important to wash our hands after we have been to the toilet.

Barna lærer om at i kroppen vår har vi skjelettet, muskler og blodårer og hva deres oppgaver i kroppen vår er.
The children learn about the skeleton, our muscles and the veins, and which tasks the different bodyparts perform in our bod

Vi tegner våre hender / we draw our hands
En av aktivitetene denne uka gikk ut på å tegne av sin egen hånd. Jeg forklarte oppgaven og viste foran barna hvordan vi kunne gjøre dette, og ga de noen eksempler på ekstra ting de kunne tegne på slik som negler, negellakk, ringer osv. For noen av barna ble dette veldig vanskelig, men for de aller fleste virket det som om de syntes det var veldig morsomt.

One of the activities this week was tracing around your own hand. I explained the task and showed all of the children how we could do this, and some examples on extra things they could draw on like nails, nailpolish, rings etc. For some of the children this was a very difficult task, but for most of them it seemed like they thought it was great fun.





Våre fotavtrykk / Our foot prints
Denne uka lagde vi også fotavtrykk i maling som skulle bli gave til teacher Christel:)<3 Når slike aktiviteter skal gjennomføres er det viktig med god struktur siden de vanligvis bare har en lærer på ca 20 barn. Derfor gjorde vi det slik at en av oss var inne med halve barnegruppa og den andre var ute å hjalp barna med fotavtrykkene.

This week we also made foot prints in paint, as a present for teacher Christel:)<3  When they do activities like this it is very important that the prosess is very structured as they normally just have one teacher with about 20 children. That is why we split up, one of us was inside with half of the group of children and the other one was outside helping the children with their foot prints.





























Det har selvfølgelig også vært tid til mye morro og lek denne uka:)
Of course there has also been some time for alot of fun and playing this week:)

Piknik i hagen:)
Picnic in the garden:)


Årets lek: Begrave føttene til teacher Christel i sandkassen, hver dag!
The game of the year: Bury teacher Christels feet in the sandpot, every day!
My Parrots<3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar