søndag 22. januar 2012

Hei igjen alle sammen! 
På tide med en liten oppdatering:) Dette har vært en utrolig flott og spennende uke:) Har fått sett og opplevd veldig masse, og er så langt helt i ekstase:) På onsdag fikk vi omvisning i SOS barnebyen. Dette var utrolig spennende og ga oss en god mulighet til å få satt oss litt inn i hjemmeforholdene til barna fra SOS barnebyen. Dette varveldig spennende fordi man fikk bekreftet/avkreftet de forestillingene man hadde fra før av.

Den første SOS barnebyen ble grunnlagt av Hermann Gmeiner i 1949  i Imst, Østerike. Han var meget opptatt av å hjelpe barn i nød og barn som har mistet deres hjem, deres sikkerhet og deres familier som et resultat av Andre Verdens Krig. Med støtte fra mange medarbeidere og mennesker som donerer til organisasjonen har den vokst slik at den kan hjelpe barn over hele verden.

"I SOS barnebyene er vi opptatt av barnas velvære gjennom hele deres barndom, og av å styrke familier og samfunn som et forebyggende tiltak i kampen mot foreldreløshet og at barn blir sosialt forsømt. Det er en utrolig vanskelig, men også en svært givende  oppgave for en organisasjon å arbeide mot å opprette balanse i livene til de barna som er blitt forlatt, er nødlidende, og er mentalt og fysisk traumatiserte. Og løfte dem opp når krisene trekker dem ned, gi dem individuell støtte, og gi dem en hjelpende hånd og lede dem slik at de kan klare seg selv på veien videre fra barndommen til voksenlivet."

Hello again everyone!  
Time for a little update:) This has been an amazing and exciting week:) Have seen and experienced quite a bit, and so far I'm in ecstasy:) On Wednesdaywe got a guided tour of the SOS Children's Village. This was very exciting and gave us a good opportunity to look into the home conditions of the children from SOS Children's Village. This was very exciting because we got confirmed / disproved the conceptions we previously had.

The first SOS Children's Village was founded by Hermann Gmeiner in 1949 in Imst, Austria. He was very dedicated to help children in need and children who have lost their homes, their security and their families as a result of the Second World War. With support from many colleagues and people who donate to the organization it has grown so that it can help children around the world.
"At SOS  Children's Villages we are comittet to the welfare of children - often throughout whole of their childhood - and to strengthening families and communities as preventive measure in the fight agains abandonment and social neglect. It's a truly difficult- but also rewarding -  task for an organisation to seek to restore the balance in life for abandoned, destitute, and spiritually and physically traumatised children, to pick them up when crisis brings them down, to give them individual support, to make them individual support, to take them by the hand on the road from childhood to adulthood." 

Med SOS barneby konseptet har deres organisasjon vært pionerer i en familie tilnærming til langvarig omsorg for foreldreløse og forlatte barn. Dette konseptet er basert på fire prinsipper:

With the SOS Children's Village consept this organisation pioneered a family approach to the long-term  care of orphaned and abandoned children. This concept is based on four principles:

 1. Landsbyen / the village

SOS familier bor sammen og skaper ett støttende miljø i landsbyen hvor barna kan få oppleve en lykkelig barndom. Familiene deler deres erfaringer og gir ofte hverandre en hjelpende hand. De bor også som integrerte og deltakende medlemmer av det lokale samfunnet. Gjennom deres familier, landsbyen og samfunnet lærer hvert barn å delta aktivt i samfunnet.

SOS families live together, forming a supportive village environment where children enjoy a happy childhood. The families share experiences and offer one another a helping hand. They also live as integrated and contributing members of the local community. Through their families, the village and the community each child learns to participate actively in society.



2. Huset/ The house
Hver familie skaper sitt eget hjem. Hvert hus har sine egne unike særpreg, rytmer og rutiner. I huset kan barna virkelig få en følelse av sikkerhet og tilhørighet. Barna vokser og lærer sammen, deler ansvar og alle gleder og sorger som dagliglivet medfører.

Each family creates it's own house. Each house has it's own unique feeling, rhythm and routine. In the house the children can really get a feeling of security and belonging. The Childre grow and learn together, they share responsibilities and all the joys and sorrows of the daily life.



Alle husene er innredet likt i utgangspunktet, den eneste forskjellen er
det huset mor tilfører for å gjøre huset til et hjem for barna.

All the houses are basicly decorated the same way, the only differense is
what the house mother adds to turn the house into a home.
3. Husets mamma/ the mother
Hvert barn har en omsorgsfull forelder. SOS mødrene bygger tette forhold med hvert barn som kommer til dem, og gir den sikkerheten, den kjærligheten og den stabiliteten som barna trenger. Som barne omsorgs spesialister, bor mødrene sammen med barna, og viser vei gjennom deres utvikling og driver deres hushold selv. Mødrene gjenkjenner og respekterer hvert barns familiebakgrunn, kulturelle røtter og deres religion.


4. Brødre og søstre / Brothers and sisters
Gutter og jenter i ulike aldre bor sammen som brødre og søstre, med biologiske søskenpar som alltid bor i samme SOS familie. Disse barna og deres SOS mødre bygger tette emosjonelle bånd som varer hele livet.

Boys and girls of different ages live together as brothers and sisters, with natural siblings that always stay in the same SOS family. These children and their SOS mothers build close emotional ties that last a lifetime.


Grønnsakshagen/ The vegetablegarden
SOS barnebyen har også en egen grønnsakshage hvor de dyrker alt fra melon, til agurk.Vi var så heldige at vi fikk stikke hodet innom å se på alt de dyrker der. Selvfølgelig veldig spennende siden vi ikke er så veldig vant til slikt;)

The SOS Village also has own vegetablegarden where they grow everything from melons to cucumbers.We were so lucky that we got to poke our heads in and take a look at everything that they are growing there. As we are not very used to this, it was of course very exciting;)
































Vannlek ute:)
Playing with water outside:)



 Det er mange aktiviteter som finner sted iløpet av barnehagedagen!:)

There are many activities that take place during the day in the kindergarten.




På torsdag var vi med på det første personalmøtet. Her fikk vi avklart litt av forventningene både til og fra lærerne våre. Vi gjorde et forsøk på å forklare hva slags fordypningsfag vi har valgt i år og hva slags oppgaver vi må gjennomføre. Som valgfag i år har jeg ledelse og teamarbeid. Vi har fått en oppgave som skal leveres rett etter praksis. Oppgaven går ut på å analysere læringskultur i forhold til barn med spesielle behov i barnehagen ut i fra en av C.C.Wadels modeller (om jeg ikke husker heeelt feil!). Har prøvd å få lest litt av pensumet til oppgaven, men akkurat nå er ikke jeg kjempe gla i akkurat den artikkelen.. Vi får håpe det blir bedre til neste gang!:)

 On Thursday we were part in the first staff meeting. Here, we clarified some of the expectations both to and from our teachers. We made an attempt to explain what kind of specialization subject we have chosen this year and what kind of tasks we must undertake. As an optional subject this year, I have management and teamwork. We have an assignment to be delivered right after practice. The task is to analyze the learning culture in relation to children with special needs in kindergarten based on one of C.C.Wade'ls models (if I do not remember completely wrong!). Have tried to read some of the curriculum for the assignment, but right now I'm not really fond of that particular article .. Let's hope it gets better until the next time:)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar